Water - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Patrick & Eveline - WaarBenJij.nu Water - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Patrick & Eveline - WaarBenJij.nu

Water

Door: Eef&Pat

Blijf op de hoogte en volg Patrick & Eveline

18 Oktober 2010 | Thailand, Bangkok

Dag 6: Ayuttaya en nachttrein

Het regenseizoen in Thailand loopt van juni tot en met oktober. Dat stond in alle boekjes te lezen, en de moppies van ons prive-reisbureau in het hotel gaven als tip mee een volgende keer in maart naar Thailand af te reizen. Maar eigenlijk hebben we van de regen tot op heden erg weinig last gehad. Af en toe een kortstondig buitje, dat een beetje verkoeling gaf. Vooral ’s nachts regende het echter wel Thaise pijpenstelen.

Vanmorgen vertrokken we -wederom erg vroeg- richting de oude hoofdstad Ayuttaya, om vervolgens met de trein door te reizen naar Chang Mai. De gids was echt geweldig. Een bejaard mannetje met de mooiste verhalen, dat na elk van zij eigen grappen al zijn tanden ontblootte. En daarbij sprak hij met een rollende R. Inmiddels weten we in waar de as ligt opgeslagen van koning Rrrrrrrrrrrrrrrrama III, Rrrrrrrrrrrrrrrrama IX en Rrrrrrrrrrrrrrrrama X. We zijn leuk in contact gekomen met twee Japanners, maar naast enkele zittende Buddha’s, een liggende Buddha en wat oude stenen stelde deze excursie verder niet heel veel voor.

Omdat we per trein naar Chang Mai zouden reizen, werden we per TukTuk richting het treinstation gebracht (‘ ogen-dicht-en-hopen-dat-het-snel-over-is’). Veel te vroeg, en Eef houdt enorm van varen, dus op weg naar de rivier en vragen naar een boottocht. En dat was het begin van een echte ervaring! Er werd voor een paar euro een motorboot opgetrommeld waarmee we over de rivier langs enkele tempels werden gevoerd. VEEL indrukwekkender dan diegene die we via de excursie voorgeschoteld kregen. Vanwege de overmatige regenval van de afgelopen dagen strond de rivier zo’n meter hoger dan normaal. En daarom stonden veel terrassen onder water, en moesten zandzakken worden aangerukt om de laatste tempel uberhaupt te kunnen bereiken. We werden vrij letterlijk over de omheining van de tempel gegooid om in een prachtige oase terecht te komen. Natuurlijk stonden we wederom te kirren van vakantiegenot! Twee uur later vonden we een tafel aan de rivier die net niet onder water was verdwenen voor de beste curry tot nu toe, en begaven we ons richting station.

De beste Thaise les tot op heden is om alleen buitenlanders op hun woord te geloven, omdat zij zich in hetzelfde schuitje bevinden. En dat kwam van pas toen een Duitser ons benaderde met de mededeling dat de nachttrein naar Chang Mai niet reed omdat de rails onder water stond. Kolere, we haden ons niet echt gerealiseerd dat dat kon gebeuren. Hij adviseerde terug te reizen naar Bangkok omdat je in Ayuttaya niet dood aangetroffen zou willen worden. Dus nog geen vijf minuten later zaten we met Sven en zijn vriendin uit Boedapest aan het bier in de trein naar Bangkok. Om na een korte taxirit weer te belanden in ons vertrouwde hotel in het backpackersdistrict. Het moppie van ons favoriete okale reisbureau had inmiddels ook begrepen dat Chang Mai onbereikbaar was, en we gaan morgen met haar het reisschema aanpassen. Dit land is helemaal op reizen ingericht, en problemen bestaan niet. Heerlijk!

Zo, een paar t-shirts rijker gaan we maar eens slapen. Deze twee ‘control freaks’ zijn inmiddels compleet afgekicht van controledrang. Heel stemming nipt Eef aan haar water en giet Pat er nog maar een Chang biertje in. Laat de zondvloed maar komen. Wij zijn er klaar voor! PROOST!!

• 17 Oktober 2010 - 19:15

Mar En Manon:

Hier zijn we weer vanaf de bank. Jammer zeg dat jullie niet naar Chiang Mai kunnen! Hopelijk kunnen jullie wel met de bus/boot/vliegtuig, want het is echt de moeite waard! Maar hoe dan ook, jullie gaan vast nog veel meer moois zien! Xxx

• 17 Oktober 2010 - 19:18

Willie:

Never a dull moment in Thailand!!!
    We wachten samen met jullie rustig af hoe het verder gaat daar.
    Wel weer een extra leuk verhaal straks als je thuis bent natuurlijk.
    Proost
    xx

• 18 Oktober 2010 - 12:07

Irma:

Nou, tips aan buitenlanders vragen omdat zij zich 'in het zelfde schuitje bevinden' wordt zo onderhand wel heel letterlijk met al die natte verhalen.
    Ik zou zeggen: bouw de ark vast en zorg dat je van alle soorten bier er twee hebt.
    Veel plezier verder!!
    x

• 27 Oktober 2010 - 18:02

Mirjam:

Hi, ben blij dat Eef van varen houdt. Dat komt tenminste nog eens van pas met al dat water:)

Dit zijn de laatste roddels / nieuwtjes:
    de airco is nog steeds stuk in SC Leiderdorp.

Jeanet gaat een proefles volgen donderdag bij Ons Leonardo-met-de-bal en gaat nu waarschijnlijk ook lid worden bij SC!

We hebben de bejaarden maandag helemaal los gekregen met een weergaloos optreden. Ik kon alleen de ingang van het bejaardenhuis niet vinden en ben ergens via het raam naar binnen geklommen.

Iedereen schijnt plotseling voor de rol van postbode / Jean-Pierre te gaan in M!

Ineke is Cum Laude gepromoveerd afgelopen vrijdag. Hebben we gevierd met een overdosis bitterballen en drank.

Alvast een goede terugreis! Hebben jullie mijn boeken al uit?